Hjemrejsen: Blog
|
En kontroversiel blog om Yehoshuas (Jesu)
visdom og den sandhed han ønskede os at kende! |
|
En kontroversiel blog om Yehoshuas (Jesu)
visdom og den sandhed han ønskede os at kende! |
|
"Ær din far og din mor, og du skal elske din næste som dig selv." Matthæus 19:19 Yehoshuas nadverpraksis, som den blev forstået og udført af essenerne, repræsenterer en dyb spirituel forbindelse mellem det jordiske og det himmelske. Essenerne, en jødisk "sekt" der er mere end 2500 år gammel, betragtede nadveren som en hellig handling, hvor kontakt med både Moder Jord og Fader Himmel blev anerkendt og fejret. I essenernes tradition var nadveren ikke blot en ritualistisk praksis, men en omfattende åndelig oplevelse. Denne praksis omfattede brød og vin, som var symboler på livets og guddommelighedens essens. Brødet repræsenterede Moder Jord, der giver næring og liv til alle skabninger, mens vinen symboliserede Fader Himmel, der opretholder den kosmiske orden og forbindelse til det guddommelige. Essenerne troede, at når man indtog brødet og vinen, skabte det en forbindelse mellem det fysiske og det åndelige. Ritualet blev ofte udført i en atmosfære af medfølelse, refleksion og taknemmelighed. Gennem nadveren blev deltagerne mindet om deres plads i det kosmiske ræsonneringssystem, forenet med Moder Jord gennem brødet og med Fader Himmel gennem vinen.
Denne praksis var også en tid for indre fornyelse og fordybelse i forholdet til det guddommelige. For essenerne repræsenterede nadveren en dyb forbindelse til både jordens fysiske og himmelens spirituelle dimension, og det blev betragtet som en vigtig del af deres spirituelle rejse og forståelse af det guddommelige. Brøddet og Vinen For essenerne, havde symbolikken bag brød og vin en dyb forbindelse med deres forståelse af kosmos og det guddommelige. Her er en forklaring på, hvordan og hvorfor de forbandt disse elementer med Moder Jord og Fader Himmel: Brød og Moder Jord
I nadverritualet, hvor brød blev delt og spist, blev det betragtet som en handling af taknemmelighed og forbindelse til Moder Jord. Det symboliserede en anerkendelse af den materielle verden og den støtte, den giver mennesket. Vin og Fader Himmel:
Når vin blev drukket under nadverritualet, blev det betragtet som en måde at forbinde sig med Fader Himmel. Det blev set som en manifestation af den himmelske energi og den åndelige vækst, som Fader Himmel repræsenterer. At drikke vin symboliserede en åbning mod det åndelige rige og en modtagelse af det guddommelige nærvær. Integrationen af Symbolikken I essenernes praksis var nadverritualet ikke kun en fysisk handling, men også en dyb åndelig forbindelse. Brødet og vinen blev brugt til at skabe en harmonisk balance mellem det jordiske og det himmelske. Brødet repræsenterede det materielle og jordiske liv, mens vinen repræsenterede det åndelige og himmelske. På denne måde blev nadveren en handling, der både ærer Moder Jord og Fader Himmel, og binder det fysiske og det åndelige sammen i en helhedsoplevelse. Kirkeritualets forvanskning Kirken har senere gjort nadveren til en rituel handling – ofte med fokus på Yehoshuas fysiske død, lidelse og blod. Dette står i skarp kontrast til essenernes og Yehoshuas oprindelige lære, som handlede om liv, lys og oplysning. Nadveren blev institutionaliseret og afkoblet fra sin livgivende betydning. I dag står mange kirkegængere foran en kalk med vin og en skive brød – uden forståelse for den indre forvandling, det symboliserer. At spise hans "kød" betyder at integrere hans nærvær og lære i sin krop – at leve i kærlighed, renhed og oplysning. At drikke hans "blod" betyder at optage hans bevidsthed og livsenergi – den åndelige vin, som løfter os i forbindelse med Faderen. Dette forudsætter, at vi er nærværende i kroppen – i vores tempel – hvor faderen og moderen mødes i dans. Den opadstigende kraft fra Moder Jord og den nedadgående visdom fra Fader Himmel forenes i vores rygsøjle og åbner døren til højere bevidsthed. Denne forening – som også i gnostiske traditioner kaldes Hieros Gamos – er den sande nadver. Nadvar praksis i eget kammer: En af de mest indsigtsfulde og opmuntrende aspekter af Jesu undervisning er hans opfordring til personlig bøn og indre åndelighed. I Matthæusevangeliet 6:6 giver Yehoshua en vejledning om, hvordan man skal bede, der adskiller sig markant fra de religiøse skikke på hans tid. Han siger: "Men når du beder, så gå ind i dit kammer, luk din dør, og bed til din Fader, som er i det skjulte; og din Fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig" (Matthæus 6:6). At gå for sig selv for at bede giver også en værdifuld mulighed for refleksion og selvundersøgelse. I en verden fyldt med støj og distraktioner kan det være svært at finde tid og rum til at lytte til Gudfaderens stemme og mærke hans nærvær. Yehoshuas opfordring til at søge privat bøn understøtter vigtigheden af stille tid, hvor vi kan trække os tilbage fra dagligdagens krav og virkelig forbinde os med den guddommelige vilje og kærlighed. I "Essene Gospel of Peace" der er en samling af tekster, der hævdes at stamme fra de gammeltestamentlige Essenerne, en jødisk ”sekt”, som Yehoshua var en del af, finder man 14 kommunioner, som er en række læresætninger og praksisser, der tilskrives Yehoshua og Essenerne. Jeg har oversat dem til dansk og skrevet lidt mere om hvordan du selv kan praktisere daglig nadver Jordiske Moder og din Himmelske Fader. Se mere her! |
Kort om bloggenMit navn er Marie-Louise og det er mig, som skriver... Jeg deler hvad jeg end har på hjertet i jagten på Sandheden og om det at gå med Yehoshua på Vejen hjem til Gudfader. Alt fra hellige tekster, egne oplevelser, arkæologi, filosofi, kvantefysik, anatomi, astrologi og andet godt som jeg håber vil være til inspiration.
Disclamer: Jeg påstår ikke at jeg kender sandheden. Jeg ved kun at jo mere jeg ved, jo mindre ved jeg. Derved er mine skriv mest af alt til inspiration og til at du selv undersøger nærmere. Emner
Alle
Arkiv
Oktober 2025
Broder Yehoshua vis mig din vej, og gør mig villig til at gå den. |