Hjemrejsen: Blog
En kontroversiel blog om Jesus Visdom og den sandhed han ønskede os at kende!
|
En kontroversiel blog om Jesus Visdom og den sandhed han ønskede os at kende!
|
Tallet 7 har gennem historien og på tværs af kulturer været betragtet som et tal af stor symbolsk betydning. Fra de syv dage i ugen til de syv chakraer i den østlige spiritualitet, har tallet 7 været forbundet med fuldkommenhed, helhed og en cyklus af åndelig udvikling. I mange religiøse og spirituelle traditioner repræsenterer de syv chakraer energicentre i kroppen, der hver især er forbundet med forskellige aspekter af vores fysiske, mentale og åndelige tilstand. I det gamle Egypten talte man om de syv himle, som repræsenterede forskellige stadier af bevidsthed eller eksistensplaner, mens i græsk mytologi var de syv planeter forbundet med forskellige guder og deres indflydelse på menneskelivet.
Men det er ikke kun i østlig spiritualitet og gamle religioner, at tallet 7 har en central rolle. I Bibelen og de gnostiske tekster optræder tallet 7 også gentagne gange. Det er forbundet med syv himle, syv magter, syv segl og syv dæmoner – hver med deres egen betydning og plads i den kosmiske orden. For eksempel, i Johannes' Åbenbaring, spiller de syv segl en central rolle i profetien om verdens ende, hvor hver åbning af et segl bringer en ny fase af apokalypsen. I denne artikel vil jeg fokusere på, hvordan tallet 7 manifesterer sig i den kristne gnosticisme, specielt gennem begreberne om syv himle, syv magter, syv j-segl og syv dæmoner. Jeg vil udforske, hvordan disse elementer relaterer sig til hinanden og deres betydning i de gnostiske traditioner, samt hvad de kan fortælle os om forståelsen af menneskets åndelige rejse og kampen mellem lys og mørke. Jeg har modtaget et spørgsmål så går følgende:
Er det vigtig at vi bruger Jesu oprindelig navn? Eller er det nok at det er intentionen bag der er afgørende? Altså når vi siger og bruger navnet "Jesus", så ved vi jo godt hvem det er vi har i tankerne. Ja det er bestemt en rigtig god tale, som jeg er helt og aldeles enig i! Og bliver inspireret til at skrive noget mere om dette emne, som er vigtigt! Jeg har selv været udsat for en inkvisition fra en gruppe af Paulus tilhængere... Heldigvis har jeg et stærkt fundament i min tro og gerninger, at jeg ikke var til at rokke ud af fatning.
Vil anbefale at du først lige lytter til videoen inden du læser mit skriv. Jeg er ikke i tvivl om at Paulus, var en spion/infiltrator, der havde til hensigt ikke mindst at splitte de første kristne indefra, men at dissekere, ødelægge og manipulere med Jesu ord. Da det ikke lykkedes Djævlen at friste Jesus, så tror jeg at Saul (Paulus) fik til opgave at arbejde for denne verdens fyrste. At det såkaldte lys han måske så, slet ikke var Kristus. Hvis ellers han ellers så Jesus? For jeg mistænker at det er en opdigtet historie. For det er meget interessant at de 3 historier der er i "Apostlenes gerninger", om netop dette møde, alle 3 er vidt forskellige beretninger... I årtusinder har mennesket spekuleret over spørgsmålet om fri vilje og skæbne. Er vi frie til at vælge vores vej i livet, eller er vores skæbne allerede forudbestemt? Dette spørgsmål har fascineret filosoffer, religiøse tænkere og mystikere gennem tiderne. I denne artikel vil vi udforske, hvad forskellige kilder siger om dette emne, herunder Bibelen, Nag Hammadi-teksterne, Dødehavsrullerne, Platons filosofi, og esoteriske traditioner som Akasha-arkiverne og de indiske hellige palmeblade.
I de tidlige kristne skrifter, både kanoniske og apokryfe, finder vi en rigdom af fortællinger, hvor kvinder spiller en central rolle i at modtage og viderebringe åndelig visdom. Disse kvinder var ikke blot tilskuere til de religiøse begivenheder, men aktive deltagere i de dybeste åndelige samtaler.
Tekster som "Mariaevangeliet", "Thomasevangeliet" og "Sophias Åbenbaring" kaster lys over den betydning, som kvinder havde i de tidlige kristne samfund – en betydning, der senere blev nedtonet eller helt fjernet fra den officielle kirkelige tradition. I denne artikel vil jeg udforske nogle af disse kvinders rolle og se nærmere på, hvordan de bidrog til at forme den kristne åndelige arv, ofte som modtagere af Jesu mest hemmelige åbenbaringer. I Markusevangeliet kapitel 4 finder vi en af de mest tankevækkende passager, hvor Jesus taler om vigtigheden af hemmelig visdom, som kun er beregnet for en udvalgt gruppe. Denne passage har været genstand for mange fortolkninger og spekulationer gennem århundrederne, men dens dybere betydning er ofte blevet overset eller bevidst ignoreret af de institutioner, der har haft kontrol over den religiøse doktrin.
Med fundene af Nag Hammadi teksterne og Dødehavsrullerne, forstår vi nu bedre end før, at Jesus visdom er så meget mere end uforståelige lignelser. Jesus siger i Markusevangeliet 4:10-12: "Han svarede dem: 'Jer er Guds riges hemmelighed givet, men til dem udenfor sker alt i lignelser, for at de skal se og se, men ikke skelne, høre og høre, men ikke forstå, for at de ikke skal vende om og få tilgivelse.'" Når det kommer til Bibelens oversættelser i Vesten, er den Masoretiske Tekst den mest anvendte kilde til Det Gamle Testamente. Denne tekst, som blev færdiggjort af jødiske lærde mellem det 7. og 10. århundrede e.Kr., udgør grundlaget for mange af de mest udbredte bibeloversættelser i dag. De tre største grene af kristendommen - den katolske kirke, den ortodokse kirke og de protestantiske kirker - bruger i vid udstrækning den Masoretiske Tekst i deres officielle bibler. Jehovas Vidner, som også udgør en betydelig gruppe, baserer deres oversættelser på denne tekst, hvilket gør den til en dominerende kilde for mange troende.
Som mange andre kristne, har jeg været godt og grundigt inde over Endetiden. Og jeg har slugt senariet helt og aldeles. Jeg har lyttet til utallige podcasts og læst Johannes Åbenbaringen mange mange gange, i et forsøg på at forstå denne ret komplekse tekst.
Men som med så meget andet, så har jeg erfaret at vi bliver nød til at vende og dreje alt på hovedet. Se det med nye øje. Vi er i så mange sammenhæng blevet manipuleret med og først bag lyset. Og hvad nu hvis vi er blevet ført bag lyset af misforstået teologi? At vi er blevet fortalt en historie om en fremtidig katastrofe, hvor Antikrist vil regere, hvor templet i Jerusalem vil blive genopbygget, og verdens undergang er nært forestående. Denne forståelse, som mange af os har taget for givet, er blevet understøttet af film som "Left Behind", bøger som "88 Reasons Why the Rapture Will Be in 1988", og ikke mindst prædikener fra talrige præster over hele verden. Selv Martin Luther mente at han selv levede i Endetiden. Men hvad nu, hvis denne forståelse slet ikke er bibelsk? I kristen tradition bliver Jesus ofte omtalt som "Herre" eller "Mester," hvilket afspejler en dyb respekt og anerkendelse af hans guddommelige autoritet. Dog finder vi i nogle af de apokryfe evangelier, som Thomasevangeliet, en anden tilgang til denne titel. I disse tekster fremgår det, at Jesus selv modsatte sig ideen om at blive kaldt "Herre" eller "Mester," hvilket har betydelige implikationer for forståelsen af hans mission og budskab.
Jesus sagde aldrig, at man skulle bekende ham som Herre I evangelierne refererer Jesus til sig selv på måder, der antyder autoritet og guddommelighed, men vægten på at bekende Jesus som Herre, især som en formel trosbekendelse, er mere fremtrædende i Paulus' skrifter. Thomasevangeliet er et af de apokryfe evangelier, som ofte ignoreres i den kristne tradition. Mange kristne har svært ved at forstå udsagnene i dette evangelium, da de kan virke kryptiske og uklare. Men forfatteren Keith Giles (tidligere præst og kristen) har argumenteret for i hans nye bog, at Thomasevangeliet kan give dybere indsigt i Jesu lære, hvis det læses gennem en bestemt linse – nemlig non-dualitetens linse.
Nederst finder du et super godt interview med Giles, som er fundamentet til dette skriv. Heri kommer han ind på en masse spændende omkring Thomasevangeliet, som er en tekst jeg tilnærmelsesvis har været bange for at nærme mig, da kristne tager helt og aldeles afstand fra teksten. Men dette interview har fået mig til at indse, at Thomasevangeliet er nøglen til at forstå Jesu og at det bestemt er en tekst der skal nærstuderes. |
Kort om bloggenMit navn er Marie-Louise og det er mig, som skriver... Jeg deler hvad jeg end har på hjertet i jagten på Sandheden og om det at gå med Kristus på Vejen hjem til Gudfader. Alt fra hellige tekster, egne oplevelser, arkæologi, filosofi, kvantefysik, anatomi, astrologi og andet godt som jeg håber vil være til inspiration.
Disclamer: Jeg påstår ikke at jeg kender sandheden. Jeg ved kun at jo mere jeg ved, jo mindre ved jeg. Derved er mine skriv mest af alt til inspiration og til at du selv undersøger nærmere. Emner
Alle
Arkiv
Oktober 2024
Herre vis mig din vej, og gør mig villig til at gå den. |